zaterdag 14 april 2012

Mijn eerste quilt(je)

Zoals er te zien is kan ik niet stoppen met het appliceren. Het is echt verslavend. En ik vind het zo mooi worden! Nu op naar de bloemen. Ik ben nu al in de kast aan het kijken of er geschikte lapjes zijn voor het tweede blok en voor de ondergrond moet ik helaas naar Zutphen.

Op diverse blogs zie ik verhaaltjes staan over de eerste quilt die gemaakt is. Ook ik wil niet achterblijven.
Zo'n 2 à 23 jaar geleden was er bij ons nog een handwerkwinkel in de stad. Ik heb daar zelfs nog een blauwe maandag gewerkt. Het maken van lappendekens was toen erg in opkomst. Dus de handwerkwinkel ging ook quiltstof verkopen. Wat waren ze mooi, al die kleuren en kleine bloemetjes en vooral de series die bijelkaar hoorden. Hoe een quilt in elkaar zat wist ik wel maar wat voor materiaal voor de vulling nodig was wist ik niet precies. Fiberfill was toen heel erg in. Maar ik heb een hekel aan kunstmateriaal, nu nog. Dus als het kan zoveel mogelijk natuurlijk. Hobb's, daar had ik nog nooit van gehoord. Maar goed, er werden een aantal stofjes aangeschaft en dat was het begin van de besmetting. Maar hoe ga je dan te werk? Een Log Cabin leek me wel leuk om te maken. En dat kon op de naaimachine. Ja maar, daarvoor moest je een ondergrond hebben. Ook goed, en op oude hydrofiel-luiers (hadden we niet meer nodig) heb ik een ondergrond getekend. Er ging een wereld voor me open. Dit kon dus ook met een naaimachine. Ik had een naaimachine om kleding te maken, maar dat vond ik helemaal niet leuk, eigenlijk had ik daar een hekel aan. Dus heel wat blokken aan elkaar genaaid en toen moest het afgewerkt worden. Met een vulling erbij werd het wel erg dik, dus maar geen vulling. De luiers moesten maar als vulling fungeren. Pas later leerde ik ook dat er een manier bestond als "Quilt as you go" . Daarna dus de achterkant. Dat was geen probleem. Maar hoe moet je dan quilten? Ik kreeg daar geen duidelijk antwoord op. Zodoende is er niet gequilt en ligt de achterkant los. In de loop der jaren is er heel veel kennis bijgekomen en maak je de quilts anders. En toch heeft vooral in het begin mijn eerste quilt warmte gegeven aan mijn liefhebbende kindjes als ze een beetje ziek waren en op de bank in de kamer lagen.
                                                     Ik zal hem dus ook nooit weg doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten