maandag 3 maart 2014

Zaans

Afgelopen zaterdag ben ik na een lange poos weer eens richting Amsterdam gegaan. Naar Werkendam, Amsterdam-Noord om precies te zijn. Daar staat een leuk wit kerkje met een bijgebouwtje.

                       

En in dat bijgebouwtje werd door Needles4all een cursus Zaans stikwerk gegeven. Het was weer als vanouds. Hartelijk ontvangen door Ineke en Inge Bosman. Inge ging de cursus geven. Ineke zorgt altijd voor heerlijke koffie (ik drink bijna nooit 2 kopjes koffie maar daar wel) en soep (ik ben niet zo'n soepmens maar daar wel).
De cursus zelf is leuk. Het zijn 2 dagen dus aan het eind van de maand mag ik weer.
Allereerst werd de geschiedenis verteld. En dan krijg je te horen dat het enige wat wat met de Zaanstreek te maken heeft de naam is. Er werd daar geen steek gestikt in die vorm. Er is een vermoeden hoe de naam in de wereld kwam en dat komt weer door tsaar Peter de Grote. Zo zie je maar weer: het is niet altijd zo zoals het eruit ziet.
Daarna mochten we aan de slag en dat viel nog vies tegen.

                        

Eerst tekenen, daarna kleine steekjes maken en dan opvullen. Daar laat ik maar geen foto van zien want dat is gewoon broddelwerk geworden. Ik heb besloten om overnieuw te beginnen.

En om een beetje in de sfeer te blijven een klein tussendoortje. Het pantoffeltje van Margreet Beemsterboer. Margreet geeft een digitale cursus uit op internet over het Marker borduurwerk. Daarbij zitten ook leuke ideetjes bij om te maken. En daar mocht ik van mijzelf aan beginnen.

                        

En elke dag worden er een heleboel steken gebreid aan de schaapskudde. De lap is nu ongeveer 80 cm lang. Nog een centimeter of 20. De wol breit fijn ook al is het een beetje stug (het wordt zachter met het wassen), en het ruikt zo heerlijk naar wol. 

                        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten