donderdag 13 maart 2014

Marker borduurwerk

Via internet volg in de cursus Handwerk van het eiland Marken van Margreet Beemsterboer. Volgen is een groot woord, maar ik sla het op en print het en ben er erg gelukkig mee. Nu we weer in rustiger vaarwater gekomen zijn ga ik merken dat de afgelopen jaren hun sporen hebben nagelaten. En dat wil zeggen dat de concentratie nog langena niet optimaal is. Lezen en iets onthouden is nog een opstakel maar ik merk dat het beter wordt. Breien werkt voor mij heel goed. Opzetten en vooral doorrausen. De omslagdoek schiet al op. Ik denk nog een rij schapen en dat dan de kudde kompleet is. 

                                    

Maar Margreet heeft bij haar cursus ook heel wat beschrijvingen van projecten- en tjes gegeven. En daar ben ik mee aan de slag gegaan. Het vingerhoedslofje heb ik al laten zien. Nu ben ik een doos aan het bekleden. Kartonage vind ik eigenlijk ook heel erg leuk. Mooie lappen stof gebruiken, heerlijk gewoon. En lang leven die onuitputtelijke zolder, er lag nog een pakket karton waarvan een mooie doos geplakt kan worden.
Dus aan de slag ermee.

                 

Dit lapje geborduurd en met een bandje eromheen had het nets iets meer. Voor de stevigheid heb ik het lapje om een heel dun kartonnetje gespannen, geen fiberfil eronder. Daarna het bandje met een boerenhemdsteek vastgezet.

                  

De stof die ik gagebruiken voor de doos, trouwens voor een aantal projecten in de Markersfeer ligt al een jaar of twintig in de kast en het is nog steeds een van mijn lievelingen. Toen wij vijf en twintig jaar geleden begonnen met ons jaarlijks weekje Holten was daar nog een handwerkzaak. 
Er was een kleine collectie quiltstof aanwezig met voor mij Liberty stof als hoogtepunt. En nu ga ik er dus iets moois van maken. Een beetje Margreet en een beetje mijzelf zullen we maar zeggen. Ik gebruik ook geen wit maar ecru. 

                   

                   

Ook dit wordt met een boerenhemdsteek vastgezet.
En nu opzoek naar een mooi stuk fiberfil, want nu ga ik het wel gebruiken voor de deksel. Alleen niet te dik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten